Tien tips voor een succesvolle e-mailnieuwsbrief
Het voeren van de redactie en het schrijven van teksten voor een e-mailnieuwsbrief is net even anders. Daarom geven wij u tien praktische tips:
- Maak uw nieuwsbrief niet te commercieel. Alleen maar advertenties lezen is saai. Een nieuwsbrief is vooral ook bedoeld om de loyaliteit aan uw organisatie op te bouwen bij klanten en prospects. Maak uw nieuwsbrief dus leuk en nuttig om te lezen.
- Vermijd "non-nieuws".
- Uit onderzoek is gebleken dat de ideale nieuwsbrief ca. 3 artikelen bevat.
- Stimuleer interactiviteit in uw e-mail nieuwsbrief, bijvoorbeeld inschrijven voor een bijeenkomst of een folder aanvragen.
- Houd de teksten in uw e-mailing kort. Maak eventueel alleen een "teaser" of korte samenvatting en verwijs door middel van een link naar het volledige artikel op uw website.
- Test en controleer vooraf altijd de aangebrachte hyperlinks in uw e-mail nieuwsbrief.
- Zorg dat u de respons op uw mailings kunt meten. Bijvoorbeeld hoe vaak er op een hyperlink is geklikt (click-through).
- Personaliseer uw e-mail nieuwsbrief. Hierdoor verhoogt u uw response op de e-mail marketingacties.
- Stuur gerichte informatie naar gedefinieerde doelgroepen in uw relatiebestand. Zomaar lukraak sturen heeft geen zin. Stuur uw huidige klanten bijvoorbeeld niet dezelfde mailing als uw prospects.
- Bepaal een vast moment waarop u uw nieuwsbrief verstuurt. Bijvoorbeeld altijd in de derde week van de maand. U creëert dan voor uzelf een "stok achter de deur".